Flag of the United Kingdom
Andreas Rejbrands webbplats

Gästbok

Svar: Programmering

Tillbaka till originalmeddelandet.

Tack för ditt meddelande.

Jag har alltid främst utvecklat i Delphi (Object Pascal, i Borland/Embarcadero/CodeGear Delphi). Det är ett språk och en kompilator som ger nativa Win32-applikationer, d.v.s. i stort sett samma sorts datorprogram som du kan köra på Windows 3.1 från 1992! Gränssnitten är därför nativa Win32-gränssnitt, som byggs upp av fönster. (Rent tekniskt är ju – förutom det som gemene man kallar för ”fönster” – alla GUI-kontroller fönster: knappar, kryssrutor, radioknappar, EDIT-fält, listrutor, komborutor, rullningslister, trädvyer, listvyer, RichEdit-kontroller, ..., och dessa kan man t.ex. skapa med funktionen CreateWindow.) Detta räcker för t.ex. program i stil med Rejbrand BookBase.

Man kan naturligtvis också rita sina kontroller själv och skapa egna kontroller, som t.ex. min ASButton2. För att rita manuellt i fönster använder jag gamla hederliga GDI som inte heller har ändrats nämnvärt sedan Windows 3.1, men som fortfarande fungerar lika bra för det (se filmen). Microsoft vill dock inte att man skall använda dessa gamla tekniker längre. Nu för tiden är det tydligen ”Metro-appar” (eller vad det nu kallas) som gäller.

För 3D-grafik använder jag OpenGL.

En bra bok om C-programmering (och gammal hederlig, hårdvarunära programmering i största allmänhet) är klassikern Kernighan–Ritchie och klassikern om klassisk Win32-utveckling heter Petzold (t.ex. den från 1996).

Som du märker är jag lite av en dinosaurie när det gäller val av tekniker för programvaruutveckling (nåja, jag är också intresserad av HTML5 och CSS3 och kanske en liten smula JavaScript – detta är måhända framtiden för det mesta).

Andreas Rejbrand