Tack för ditt meddelande.
Jag känner varken till Paul Lockhart eller hans bok, så jag kan inte uttala mig om honom eller om boken.
Mitt förtroende för högstadie- och gymnasielärare är ganska lågt, däremot. För det första har jag sett alldeles för många exempel på kunskapsbrister hos sådana lärare: de är inte experter på sina ämnen, och inte alls sällan avslöjar de tämligen beklämmande kunskapsluckor i sina egna ämnen. Dessutom är jag inte helt imponerad av lärarnas pedagogik och engagemang; hos många lärare brister det även här. Det senare kan emellertid vara ett symptom på den förra åkomman: Lars (Engström) förmedlade en gång idén att det som kännetecknar en god lärare är att han är angelägen att bli förstådd. Denna angelägenhet bör återspeglas i lärarens engagemang och uppfinningsrikedom – och ansträngning – och det är klart att en lärare som inte kan sitt ämne inte är särdeles angelägen om att bli förstådd.
Andreas Rejbrand