Flag of the United Kingdom
Andreas Rejbrands webbplats

Ikon för Simulator för sannolikhetsproblem   Simulator för sannolikhetsproblem

Beskrivning

Ett välkänt sannolikhetsproblem är följande:

Individ I har vunnit en tävling och får därför tävla om en bil. Tävlingsledaren presenterar för I tre stycken dörrar: A, B och C. Bakom två av dörrarna finns leksaksbilar och bakom en av dörrarna finns den riktiga bilen. Individ I väljer dörr A. Sedan öppnar tävlingsledaren den dörr av de I inte har valt som innehåller en av leksaksbilarna, B. För att få maximalt hög sannolikhet att få den riktiga bilen, ska individ I stå kvar vid dörr A eller byta till dörr C?

Detta program är ett praktiskt bevis för det korrekta svaret som simulerar ett flertal (som standard tio miljoner) försök av scenariot, noterar antalet vinster vid respektive metod (icke dörrbyte respektive dörrbyte) och sedan beräknar och jämför de båda metodernas sannolikheter för vinst (d.v.s: Blir sannolikheten lägre, oförändrad eller högre vid ett dörrbyte?).

För en matematisk diskussion och ett matematiskt bevis, se Mindre uppsatser och rapporter.

Ladda ner Hämta programmet nu
Programmet saknar installationsprogram och kan således exekveras direkt.
Ladda ner källkoden Visa den viktigaste källkodsfilen direkt i webbläsaren med korrekt formatering.


Simulator för sannolikhetsproblem